Magdalena Knedler-Zając – logopeda, www.bonalingua.pl
Co myśli Pani na temat nauki języka angielskiego bardzo małych dzieci? Czy to w ogóle ma sens?
Wielu nauczycieli języków obcych twierdzi, że naukę należy zacząć jak najwcześniej, ponieważ we wczesnej fazie rozwoju dziecka polega ona na zabawie, podczas której dziecko przyswaja słownictwo i akcent. Oczywiście, jest to prawda. Jednak nie można wypunktować samych korzyści – bez wglądu w negatywne aspekty podobnego postępowania. W trakcie swojej pracy wielokrotnie modyfikowałam stanowisko dotyczące języków obcych w żłobku i przedszkolu, przechodząc od skrajnego sceptycyzmu do nieco złagodzonych poglądów.
Należy jednak pamiętać o jednym – nie chodzi tu o to, że ucząc dziecko w żłobku angielskiego „skazujemy je na katorgę, na którą będzie miało jeszcze czas w szkole”, jak twierdzi bardzo wielu rodziców i dziadków. Chodzi o zwrócenie uwagi na indywidualny rozwój językowy dziecka. Jeżeli dziecko sepleni, niewłaściwie wymawia głoski szeregu detalizowanego (głównie s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź), wymawia głoski l, t, d, n, wysuwając język między zęby, to nauka języka angielskiego tylko te wady pogłębi. W języku angielskim istnieje bowiem wiele głosek, które realizuje się właśnie międzyzębowo, tymczasem w języku polskim takie dźwięki nie istnieją. Nie mówiąc już o tym, że głoska r, najczęściej deformowana w języku polskim, w wymowie angielskiej nie jest drżąca, co może znacznie osłabić jej artykulację w języku ojczystym. Przed wysłaniem malucha na lekcje języka angielskiego warto zatem ocenić jego polską wymowę – jeżeli jest prawidłowa, nie ma przeszkód w rozpoczęciu nawet wczesnej edukacji. Jeżeli zauważamy nieprawidłowości – warto je najpierw skorygować.
Waldemar Czerwoniec – lekarz ginekolog z 30-letnim stażem
Magdalena Modlibowska – coach zdrowia, socjolog, ekolog
Joanna Mendecka – psycholog, dietetyk, www.mamowanie.pl
Monika Lipowska-Hajduk – psycholog, www.szczesliwa-mama.pl
Jolanta Wrzesińska – ekonomistka, podróżniczka, ekoPanidomu :D
Marta Tyszko – wielbicielka surowców naturalnych, gaj-oliwny.pl
Wanda Hałuniewicz – Certyfikowany Doradca Noszenia ClauWi®, Pasiata.pl
Agata Bala – propagatorka naturalnego pieluchowania, www.pupus.pl
Katarzyna Wysocka – architekt zieleni
Grażyna Ziółkowska - lekarz pediatra oraz specjalista medycyny rodzinnej z 16 letnim stażem
Ania i Krzysztof Kobus – podróżnicy, www.malyporoznik.pl
Anna Zielińska – antropolog, ekolog żywienia, www.bio-diet.pl
Natalia Przybysz – specjalistka do organizacji wolnego czasu z dziećmi
Natalia Kozdra – www.ekokobieta.com.pl
Hanna Walczyk - handmadowa mama szydełko, druty to jej atuty
Agnieszka Dziśko Puchała – adwokat, www.kancelaria-szczecin.com
Marta Kierzkowska-Grzybek – fotografka i bębniarka, www.martagrzybek.selia.pl
Rafał Młyński – logopeda, prywatna szkoła "SALWATOR"
Joanna Koszewska – specjalista ds. Żywienia i Dietetyki, www.dietetyka.waw.pl
Mariusz Jaworski – Dyplomowany Dietetyk Kliniczny
Aleksandra Kus – rzeźbiarka i nauczycielka
Marcin T. Zakrzewski – organizuje i prowadzi szkolenia dla przyszłych doradców, www.chustomania.pl
Izabela Lenkiewicz – lekarz, strony: www.przedporodem.pl, www.blog.przedporodem.pl
Iwona Sławek – specjalista ds. ochrony środowiska, www.ecoekspertyzy.pl
Anna Buchmiet – doradca Noszenia po kursie Die Trageschule® Dresden, strona: www.maminek.pl
Matylda Cygalska – doradca dietetyczny, www.zdrowosfera.pl
Anna Nogajska – ekspertka od naturalnego pieluchowania oraz chustowania, strona: www.ekobaby.pl
Iwona Styrenczak – położna z 17-letnim stażem
Alicja Sieklucka – pedagog z ponad 25-letnim stażem pracy z dziećmi
Magdalena Słomkowska – doradca laktacyjny; www.centrumdlamamy.com
Martyna Kędziora – lekarka, joginka z 7-letnim stażem, nauczycielka jogi
Karol Krzysztoń - radca prawny, Kancelaria Radcy prawnego Karol Krzysztoń
Magdalena Kowalska
Leszek Jaćkiewicz – stały współpracownik miesięcznika "Góry", autor przewodników "Nieznane Tatry"