Ekorodzice

Zdrowe potrawy wigilijne

Autor: Joanna Koszewska 2010.12.22, 11:31

Święta to piękny czas, gdzie w domu pachnie świeżą choinką, porządkami, wypiekami, prezentami, a za oknem widać opadające białe płatki śniegu. Niedługo rozlegnie się dzwonek do drzwi i przyjadą do nas najbliżsi - rodzina, przyjaciele. Nie ma nic bardziej wzniosłego, by uczcić ten czas uroczystą wigilią. Od pokoleń wieczór ten rządzi się swoimi prawami.


W tradycji zapisały się też potrawy, które mają swoją symbolikę np. mak ma zapewnić nam bogactwo. Także ich ilość nie jest obojętna – powinno być ich dwanaście tak jak liczba apostołów czy jak mówią inni liczba miesięcy.


Chciałam Państwu przytoczyć dania - te najczęściej się powtarzające, a także pokazać jak wygląda ich kaloryczność. Pamiętajmy o kilku wskazówkach:
  • Jeśli w waszym przepisie widnieje olej to, gdy ma być on do sałatki, dodaj olej słonecznikowy, lniany, z pestek winogron, jeśli ma być poddany wysokiej temperaturze używaj oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.
  • Smalec zastąp oliwą.
  • Używaj cynamonu, majeranku, kminku pomagają lżej trawić, podnoszą powoli poziom glukozy we krwi.
  • Biały cukier staraj się go zastąpić miodem lub stewią.
  • Jedz jak najmniejsze porcje – potrawy poddawaj degustacji ;)
  • Używaj produktów ekologicznych.
  • Ryby kupuj z hodowli certyfikowanych, a nie z marketu. Podaję przepis na karpia dla tradycjonalistów, ale warto też pomyśleć o jego zastąpieniu łososiem, halibutem, czy pstrągiem – mają o wiele więcej fosforu, potasu i kwasów omega 3 niż karp.
    Czyż tego wieczoru nie warto wprowadzić jednej z kluczowych zasad każdej zdrowej diety: JEDZ Z  UMIAREM – MAŁO, A  CZĘSTO! Tradycja nakazuje, by skosztować każdej potrawy znajdującej się na wigilijnym stole. Tak, tak… Pani dietetyk tego wieczoru na to pozwala. Jednak nie zapomnijcie spakować do waszych walizek ciepłych czapek, rękawic, butów, a może sanek, nart, by po tym ucztowaniu spędzić czas aktywnie, dalej świętując, ale na świeżym powietrzu. W końcu my ekorodzice powinniśmy o tym dobrze pamiętać ;)


    Groch z kapustą – składniki:
    • 250 g grochu białego                                                   Czas przygotowania: ok. 1 godziny
    • 750 g kiszonej kapusty                                                 Moczenie: 12 godzin
    • Duża cebula                                                                Ilość porcji: 6-8
    • Łyżka kminku                                                              Wielkość porcji: 150-200 g
    • Pół łyżeczki mielonej papryki                                           Kaloryczność potrawy: 100 g= 100 kcal
    • 2-3 łyżki oliwy z oliwek
    • Sól do smaku
    Aby potrawa była łatwiej strawna należy pamiętać o dodaniu kminku! Umyty groch namoczyć na noc, następnego dnia odcedzić, zalać przegotowaną wodą, ugotować, pod koniec gotowania posolić. W płaskim rondlu rozgrzać olej. Kapustę usiekać, włożyć do rondla, dodać kminku, zalać wrzątkiem – tak aby woda przykryła kapustę, doprowadzić do wrzenia, po czym gotować około 40-50 minut. Usiekaną cebulę zeszklić na rozgrzanej oliwie. Zdjąć z ognia, posypać papryką. Odcedzony groch połączyć z kapustą i cebulą, wymieszać, chwilę poddusić razem, doprawić do smaku.




    Komentarzy: 1
    {opis}
    17.12.2011 20:51 - hetmanka
    Groch z kapustą? Przecież to rozdyma jak... nie powiem co!
    Jak wzmacniasz odporność dziecka?
    Zdaje się na medycynę ludową np. podaje mu zioła
    Podaje mu suplementy diety i syropy dostępne w aptece.
    Stawiam na ruch i zdrową, zbilansowana dietę!
    Co bym nie robił (a) to i tak kończy się na L4 ;/
    Nic nie robię. Dziecko musi chorować, żeby nabyć odporność w wieku dojrzałym...
    Inna

    Kategorie Blogów