Ekorodzice

Odżywianie wg Pięciu Przemian

Autor: Emilia Lorenc 2011.02.02, 09:16
Przykładowo:

Wiosna to czas na odtrucie i oczyszczenie organizmu. Spożywamy lekkie potrawy z warzyw i zbóż. Używamy więcej składników z elementu drewna:
  • sałaty,
  • kiełki,
  • zielone warzywa,
  • czereśnie,
  • pszenice,
  • mięso z kury.
Latem, gdy jest gorąco, stosujemy potrawy lekko ochładzające:
  • sałaty,
  • pomidory duszone,
  • ziemniaki pieczone,
  • grzyby,
  • warzywa,
  • mniej mięsa,
  • kaszę jaglaną,
  • można więcej stosować nabiału,
  • ważne są płyny (np. woda z cytryną).

Jesienią, gdy dokucza nam często suchy kaszel, żywimy się:
  • ryżem brązowym,
  • rzepą,
  • białymi warzywami (np. kalafior),
  • cebulą,
  • przyprawami ostrymi,
  • większą ilością mięsa w tym baraniną.
  • Generalnie powinno przeważać więcej gotowanych potraw i zup.

Zimą, gdy jest wilgotno i zimno, nie jemy surowych warzyw i owoców, ograniczamy potrawy mleczne by nie wychładzać organizmu. Gotujemy, pieczemy
  • warzywa, głównie strączkowe,
  • mięso,
  • kaszę gryczaną,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • używamy dużo przypraw,
  • pijemy wrzątek,
  • herbatę cynamonową,
  • imbirową,
  • kawę z kardamonem.
Indywidualne spojrzenie na dietę ma na celu przywrócić zachwianą wewnętrzną równowagę w organizmie. Tu doskonale uzupełniają się koncepcje biochemiczne i tradycyjne. Przykładowo: osoby z zakwaszeniem organizmu potrzebują diety odkwaszającej, osoby po przebytych chorobach – w okresie rekonwalescencji, wyczerpane – potrawy regenerujące. Mając objawy zastoju w organizmie, używamy potraw odblokowujących itd. Stąd istotnym wydaje się indywidualny dobór diety nie tylko dla danego stanu klinicznego, danej jednostki chorobowej (np. choroba wrzodowa), ale dla danej osoby, w określonym czasie i miejscu.

Po krótkiej lub dłuższej terapii żywieniowej możemy wreszcie sami przystąpić do oceny produktu-pożywienia. Początkowo jest to bardzo trudne. Postarajmy się nieco poobserwować siebie podczas spożywania pokarmów, a właściwie po. Przyjęcie jednej kremówki jest niezwykle kuszące, jednak po chwili niezbędna okazuje się filiżanka gorzkiej, mocnej kawy lub herbaty dla utrzymania dobrego smaku – a raczej posmaku, który pojawia się po zjedzeniu danego posiłku. Zachęcamy serdecznie do tej rozkosznej obserwacji tj. tego, co odczuwamy tuż po zjedzeniu – bynajmniej nie w trakcie obżarstwa. I przede wszystkim do ostatecznego wyboru... Bo jak mawiali starożytni Chińczycy – to kim jesteśmy, zależy od tego, co spożywamy.





Komentarzy: 1
{opis}
03.02.2011 12:10 - agnieszka
Polecam książkę Barbara Temelie Odżywianie wg pięciu przemian od lektury bardzo zmieniłam swoje podejście do tego co wkładam i jak do przysłowiowego garnka
Jak wzmacniasz odporność dziecka?
Zdaje się na medycynę ludową np. podaje mu zioła
Podaje mu suplementy diety i syropy dostępne w aptece.
Stawiam na ruch i zdrową, zbilansowana dietę!
Co bym nie robił (a) to i tak kończy się na L4 ;/
Nic nie robię. Dziecko musi chorować, żeby nabyć odporność w wieku dojrzałym...
Inna

Kategorie Blogów