Ekorodzice

Odporność u dzieci - czyli jak prawidłowo zadbać o zdrowie u dzieci w wieku szkolnym

Autor: Eko Jeż 2019.11.26, 00:17

Dzieci w wieku szkolnym są szczególnie narażone na różnego rodzaju infekcje – zwłaszcza jesienią i zimą. W tym czasie, pogoda za oknem nie rozpieszcza, temperatury coraz częściej spadają poniżej zera, pada deszcz lub śnieg, a do tego wieje przejmująco zimny wiatr. Jak więc skutecznie zadbać o odporność u dzieci, aby rzadziej chorowały i cieszyły się zdrowiem oraz pełnią sił witalnych?


Odporność u dzieci w wieku szkolnym – codzienne spacery

Niezależnie od tego, jaka jest pora roku, Twoje dziecko powinno codziennie wychodzić na spacer – oczywiście pod warunkiem, że nie pada i nie ma porywistego wiatru. Regularne spacery są wskazane również zimą, ponieważ w tym czasie dziecko może się dotlenić, a tym samym zwiększa się jego odporność na choroby czy infekcje wirusowe. Już półgodzinny spacer zapewnia solidną dawkę tlenu, dzięki czemu maluch nie będzie mieć wieczornych problemów z zaśnięciem.

Planując spacer z dzieckiem, należy zadbać o jego odpowiednie ubranie, które powinno być dostosowane do aktualnej pogody i temperatury na zewnątrz. Zarówno przegrzanie, jak i wyziębienie, osłabiają odporność u dzieci. Podczas rodzinnych spacerów, szczególnie dobrze sprawdza się ubranie „na cebulkę”, czyli np. ciepłe spodnie, przewiewna koszulka, bluza polarowa lub wełniany sweterek, ciepła kurtka, a do tego wygodne buty, czapka, szalik i rękawiczki. Tak ubrany maluch będzie miał zapewnione uczucie ciepła i w razie potrzeby, możliwość zdjęcia wybranej części garderoby.

Odporność u dzieci w wieku szkolnym – przemyślana dieta

Nie bez powodu, niemal od zawsze mówi się, że dieta zarówno dorosłych, jak i dzieci, powinna być bogata w owoce i warzywa. To właśnie one są prawdziwą bombą witaminową, której Twoje dziecko potrzebuje, aby być zdrowym.

Odporność dzieci w wieku szkolnym buduje się m.in. podając im 3-5 razy dziennie porcję świeżych warzyw lub owoców. Warto wykorzystywać je choćby jako zdrową i smaczną alternatywę dla czekoladowych batonów, chipsów czy innych, niezdrowych przekąsek.

Pamiętaj o tym, aby maluchowi serwować przede wszystkim te produkty, które dostarczą mu witaminę A, C, D i E.

  • Witamina A – zapewnisz ją dziecku, jeśli będziesz mu podawać marchew, szpinak, czerwoną paprykę, ale także sałatę, morele (również suszone), brzoskwinie czy wiśnie;
  • witamina C - znajdziesz ją m.in. w papryce, brokułach, szpinaku, owocach dzikiej róży,

    w czarnej porzeczce, truskawkach, pomarańczach, malinach i jabłkach;

  • witamina D – to dość specyficzna witamina, której można szukać nie tylko w produktach spożywczych, ale przede wszystkim w słońcu. Organizm człowieka wytwarza ją bowiem pod wpływem promieni słonecznych, przy czym w okresie jesienno-zimowym, jest to znacznie ograniczone z uwagi na położenie geograficzne Polski oraz panujący w niej klimat. Warto więc zadbać o to, aby uzupełniać jej niedobory zdrową i przemyślaną dietą. W celu zwiększenia odporności u dzieci, warto podawać im takie produkty bogate w witaminę D, jak jaja, ryby, przetwory mleczne i sery. Niestety nawet to w okresie zimowym nie zaspokoi potrzeb organizmu na witaminę D, stąd zalecana jest dla wszystkich dodatkowa suplementacja;
  • witamina E – jest odpowiedzialna m.in. za ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Aby wzmocnić odporność u dzieci, należy podawać im takie produkty zawierające witaminę E, jak orzechy włoskie, nasiona słonecznika, migdały, sezam, a także pełnoziarniste produkty zbożowe, awokado czy jagody.

Jeśli zależy Ci na tym, by wzmocnić odporność Twojej pociechy, możesz podawać mu również suplementy diety (np. https://pelafen.pl/extra których skład został opracowany właśnie z myślą
o dzieciach w wieku szkolnym, które są szczególnie narażone na kontakt z chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Z reguły są to preparaty na bazie naturalnych składników, takich jak sok z owoców czarnego bzu lub malin, ekstrakt z kwiatostanu lipy bądź z korzenia prawoślazu.

Sen i dobry nastrój na wzmocnienie odporności u dzieci

Stres, nerwy, zbyt mała ilość snu – to prosta droga do spadku odporności u dzieci. Niezwykle ważne jest więc zapewnienie im bezcennego poczucia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Dziecko powinno również wiedzieć, kiedy jest czas na zrelaksowanie się i odpoczynek od nauki czy innych obowiązków. Równie istotna jest kwestia snu i jego jakości. Sen powinien być niezakłócony, ponieważ jedynie wtedy pozwoli maluchowi się zregenerować i nabrać sił na nowy dzień pełen wyzwań. Przyjmuje się, że niemowlęta do 12. miesiąca życia powinny spać nawet do 16 godzin na dobę, dzieci od roku do 2 lat – do 14 godzin, natomiast maluchy w wieku 3-5 lat – od około 10 do 13 godzin.

Analogicznie, na odporność u dzieci w wieku 6-12 lat pozytywnie wpłynie zdrowy, nieprzerwany sen, który będzie trwać do 12 godzin dziennie, natomiast u starszych pociech (powyżej 13 lat) – od 8 do 10 godzin.

Dziecko wypoczęte i wyspane jest spokojniejsze, nie ma problemów ze skupieniem, a do tego ma lepszą pamięć i dobre samopoczucie. Wszystko to bardzo pozytywnie wpływa nie tylko na jego zdrowie psychiczne, ale również fizyczne, zapewniając lepszą odporność.



Przeczytaj także:

Duży pokój dla małych: powiększające fototapety 3D dla dzieci

Duży pokój dla małych: powiększające fototapety 3D dla dzieci

Każdy rodzic, biorąc się za urządzanie pokoju dziecięcego, prędzej czy później stanie przed niełatwym dylematem: na jaki wystrój się zdecydować? Wybrać coś prostego i ponadczasowego czy coś odzwierciedlającego najnowsze trendy i dziecięce... więcej »
 Technologia wspiera kierowcę podczas zimowej jazdy

Technologia wspiera kierowcę podczas zimowej jazdy

Zimy, z powodu trudnych warunków pogodowych, raczej nie można zaliczyć do pór roku przyjaznych kierowcom. Opady śniegu i niskie temperatury nie ułatwiają im prowadzenia samochodu. Podczas zimowych podróży nad bezpieczeństwem jazdy czuwają... więcej »
5 zalet posiadania w domu oczyszczacza

5 zalet posiadania w domu oczyszczacza

Zastanawiasz się nad zakupem oczyszczacza powietrza do swojego domu? Nie wahaj się! A jeśli dalej masz wątpliwości, to sprawdź, jakie pozytywy płyną z posiadania tego urządzenia w swoim mieszkaniu. ... więcej »
Samochód dla rodziców – mały czy duży?

Samochód dla rodziców – mały czy duży?

Wybór odpowiedniej wielkości samochodu dla rodziny może sprawić wiele trudności. Z jednej strony zależy nam na przestronności i wygodzie, ważny jest też pojemny bagażnik. Z drugiej strony – w zatłoczonych miastach zdecydowanie łatwiej poruszać... więcej »
4 powody dla których warto kupować drewniane meble

4 powody dla których warto kupować drewniane meble

Jako gospodarze marzymy o gustownie urządzonych domach. Zanim jednak zaczniemy przeglądać katalogi producentów i wertować oferty z meblami,trzeba wiedzieć, że materiał z jakiego wykonano stół, łóżko czy komodę nie jest bez znaczenia...... więcej »


Jak wzmacniasz odporność dziecka?
Zdaje się na medycynę ludową np. podaje mu zioła
Podaje mu suplementy diety i syropy dostępne w aptece.
Stawiam na ruch i zdrową, zbilansowana dietę!
Co bym nie robił (a) to i tak kończy się na L4 ;/
Nic nie robię. Dziecko musi chorować, żeby nabyć odporność w wieku dojrzałym...
Inna