Ekorodzice

Odżywianie wg Pięciu Przemian

Autor: Emilia Lorenc 2011.02.02, 09:16
Według medycyny tradycyjnej jesteśmy chorzy, ponieważ doprowadzamy do zanieczyszczenia naszego ciała różnymi truciznami, zaburzając wewnętrzną równowagę w organizmie. Współczesny tryb życia: brak ruchu, stres, nieprawidłowe i nadmierne spożywanie pokarmu to główne przyczyny zachorowań.

fot. www.sxc.hu


Objawy chorobowe to próba wydalenia przez organizm zbędnych substancji lub depozycji ich wewnątrz. Możemy to zobaczyć, kiedy obraz krwi obserwowany jest pod mikroskopem w ciemnym polu widzenia tuż po pobraniu – “na żywo”. Organizm nie może prawidłowo funkcjonować, gdy krew jest zanieczyszczona, a organy są nadmiernie przeciążone toksynami. I choć prawie każdy wie, że przywrócenie wewnętrznej równowagi powinno się zacząć od zmiany diety – różnorodność propozycji przyprawia o zawrót głowy.

Pokarm powinno się dobierać indywidualnie do osoby, uwzględniając jej:
  • budowę,
  • konstytucję,
  • przebyte choroby,
  • stan wewnętrznej równowagi.
  • Ponadto odpowiednio do klimatu, w którym żyjemy i pory roku.

Błędy żywieniowe nie tylko dotyczą nieodpowiedniego składu i ilości pokarmu, ale także niezrównoważonego odżywiania. Składniki odżywcze w pożywieniu są powiązane zależnościami rodzajowymi czy energetycznymi. Poza tym organizm, aby mógł czerpać z pożywienia energię i esencje, musi być zdolny do jego trawienia i wchłaniania.

Zgodnie z koncepcją tradycyjnej medycyny chińskiej proces trawienia i przyswajania będzie przebiegać prawidłowo tylko wtedy, gdy dostarczymy do organizmu zrównoważony pokarm przyrządzony według pięciu elementów, pięciu żywiołów. Choć jest to dość stara koncepcja, łatwo ją wprowadzić w pewnym uproszczeniu do naszej polskiej kuchni.

Pięć elementów to m.in. pięć smaków:
  • ogień (gorzki)
  • ziemia (słodki)
  • metal (ostry)
  • woda (słony)
  • drewno (kwaśny) ....

Każdy produkt spożywczy należy do odpowiedniego elementu, np:
  • ogień – kasza gryczana, wrzątek, świeża bazylia, imbir świeży;
  • ziemia – marchewka, kasza jaglana, miód, orzechy, oliwa z oliwek;
  • metal – rzodkiewka, pieprz, kminek, cebula surowa;
  • woda – sól, zimna woda, ryby, fasola, ogórki surowe;
  • drewno-pomidory, pietruszka natka, kiszone produkty, cytryna.

Tabele pokarmów możemy znaleźć w wielu publikacjach.

  1. Przygotowując potrawę, dodajemy składniki w podanej kolejności z każdego elementu. Im więcej użyjemy smaków, tym będzie lepiej zrównoważona potrawa i lepiej odżywi wszystkie narządy.

  2. Ważne jest używanie ziół i przypraw, które nie tylko dodają aromatu i smaku potrawie, ale ułatwiają trawienie. Do dań strączkowych, mięsnych, tłustych używamy kminku, tymianku, majeranku, świeży imbir, bazylię, oregano.

  3. Gotowanie zgodnie z porą roku zabezpiecza nas przed oddziaływaniem klimatu choćby przed przeziębieniami, alergiami itp.

  4. Powinno się wykorzystywać jarzyny i owoce, które rosną i dojrzewają w danej porze roku i w danej szerokości geograficznej. Niewłaściwe jest jedzenie bananów, pomarańczy w naszym klimacie, a co gorsze w zimę. Mamy wiosną truskawki i czereśnie, jesienią jabłka i gruszki, i te owoce “idą na zdrowie”. Najlepszym jest produkt z własnego lub zaprzyjaźnionego ogródka. Naturalnie niemrożony, niekonserwowany – zwłaszcza chemicznie. Trzeba również podkreślić rodzaj energii użytej do przygotowania pożywienia. Poczynając od najbardziej wartościowego ciepła, pochodzącego od żywego ognia z drewna a skończywszy na kuchence mikrofalowej, która wręcz okrada energię z pokarmu.


Przeczytaj także:

Jabłka z cynamonem

Jabłka z cynamonem

Nie jest odkrywczym stwierdzenie, iż najzdrowiej jeść produkty lokalne i sezonowe. Osobiście najbardziej cenię lato i jesień za owocowo-warzywne dary pozwalające na rozwijanie kulinarnych inspiracji. Poniżej prezentuję przepis na nieskomplikowaną,... więcej »
Słodkie przetwory z dzikich roślin

Słodkie przetwory z dzikich roślin

Mus z poziomek, kisiel z owoców dzikiego bzu, chłodnik i syrop z kwiatu akacji, galaretka z owoców czarnej porzeczki… A to wszystko oczywiście domowej roboty. Brzmi smakowicie? Na co czekacie? Szykujcie fartuchy, słoiki, owoce... Kto ma ochotę... więcej »
Śledziowa sałatka z czerwoną cebulą i brzoskwinią POTRAWA WIGILIJNA

Śledziowa sałatka z czerwoną cebulą i brzoskwinią POTRAWA WIGILIJNA

Śledź i brzoskwinia? To pytanie zadaje sobie zapewne każdy z Was. Jest to dość nietypowe połączenie, zwłaszcza jak na potrawę wigilijną. Wypróbujcie nasz przepis, a przekonacie się, że jest to nie tylko zdrowa, ale i smaczna para... ... więcej »
Napój ryżowy

Napój ryżowy

Napój ryżowy jest doskonałą alternatywą dla krowiego mleka. Mogą go spożywać kobiety karmiące piersią, nawet jeśli niemowlak ma problem z nietolerancją laktozy. W zasadzie jego jedynym minusem jest cena. Chyba, że przygotujemy napój w zaciszu... więcej »
Zdrowe potrawy wigilijne

Zdrowe potrawy wigilijne

Święta to piękny czas, gdzie w domu pachnie świeżą choinką, porządkami, wypiekami, prezentami, a za oknem widać opadające białe płatki śniegu. Niedługo rozlegnie się dzwonek do drzwi i przyjadą do nas najbliżsi - rodzina, przyjaciele.... więcej »


Komentarzy: 1
{opis}
03.02.2011 12:10 - agnieszka
Polecam książkę Barbara Temelie Odżywianie wg pięciu przemian od lektury bardzo zmieniłam swoje podejście do tego co wkładam i jak do przysłowiowego garnka
Jak wzmacniasz odporność dziecka?
Zdaje się na medycynę ludową np. podaje mu zioła
Podaje mu suplementy diety i syropy dostępne w aptece.
Stawiam na ruch i zdrową, zbilansowana dietę!
Co bym nie robił (a) to i tak kończy się na L4 ;/
Nic nie robię. Dziecko musi chorować, żeby nabyć odporność w wieku dojrzałym...
Inna

Kategorie Blogów