Poszukiwacze skarbów
Ilość uczestników: co najmniej sześć osób (im więcej dzieci, tym ciekawsza zabawa)Wiek uczestników: 4 lata wzwyż
Miejsce: do wyboru, do koloru. Większe możliwości mają osoby mieszkające na wsi- pobliskie lasy, łąki, zagajniki. Ważne nie była to otwarta przestrzeń, ale miejsce pełne kryjówek i zakamarków. Trudniejsza sprawa jeśli mieszkamy w mieście, ale tutaj też da się zorganizować zabawę. Możemy wybrać się na przykład do pobliskiego parku, ale do zapomnianych już dawno ruin zamku (doskonałe do poszukiwań a’la Drakula :))
Czas: wszystko zależy do scenerii i wieku uczestników. Dla maluchów odpowiedniejsze będzie słoneczne południe, z kolei starsze dzieci chętniej pobawią się już po zmroku ( zorganizuj jednak zabawę tak, aby była to szarówka, a nie egipskie ciemności).
Opis zabawy: Przygotowaniami zajmij się kilka dni wcześniej. Najlepiej zbierz wszystkie okoliczne mamy, których dzieciaki będą się bawić i wspólnie zorganizujcie ,,poszukiwania”. Na czym polega zabawa? Na trasie rozmieszczamy ok.20 kartoników ze wskazówkami- zadaniami. W zależności od liczby uczestników może ich być więcej lub mniej. Dzieci podzielone na pary lub trójki mają za zadanie odnaleźć wszystkie kartoniki i wykonać umieszczone tam polecenia. Po odnalezieniu, wskazówki zostawiają ją w tym samym miejscu dla innych uczestników. Zadania (powinny być dostosowane do wieku dzieci) mają polegać do odnalezieniu i zabraniu ze sobą jakiegoś przedmiotu np. 5 szyszek świerku, mlecz, liść brzozy, pióro ptaka itp. Starszaki mogą wziąć aparaty fotograficzne i jako zadanie np. sfotografować muchomor. Na samym dole kartonika, umieszczamy wskazówkę, która pomoże odnaleźć następny. Nie powinna one jednak zbyt dokładne (wystarczy jeśli napiszesz: za dużą lipą skręć w lewo). Oprócz zwyczajnych białych kartoników przygotowujemy 1-2 ,,złote”, dodatkowe kartoniki, które będą zawierały mapę dojścia do ,,skarbu”: np. paczki ulubionych cukierków. Ustalamy limit czasowy ( np. 2 godziny) po którym dzieci mają stawić się w umówionym miejscu: na rozległej polance, przy wejściu do lasu itp. Oglądamy wszystkie leśne skarby i prosimy uczestników o opisanie zbiorów. Drużyna, która wykonała najwięcej zadań wygrywa, zdobywa tytuł mistrza skarbów i nagrodę główną. (Np. album od zasuszenia roślinek, atlas grzybów itp. , mogę też być słodycze lub małe przytulanki). Drobniejszymi upominkami nagradzamy natomiast wszystkich pozostałych uczestników.
Czego dziecko się uczy? Przede wszystkim pracy zespołowej, umiejętności słuchania innych, ale tez kontaktu z przyrodą, rozróżniania roślin i grzybów. Dowiaduje się, że nie zawsze trzeba wygrać, bo liczy się przede wszystkim dobra zabawa i wspólne spędzenie wolnego czasu.
Gra -Strażnik wieży
Miejsce ; najlepsza będzie plaża,łąka lub podwórko.
Potrzebna; piłka, taśma lub kreda do narysowania okręgów.
Ilość osób; minimum 4.
Na ziemi rysujemy dwa koncentryczne okręgi .W środku umieszczamy wieżę (np. kręgla lub wieżę z klocków). Jeden z graczy znajduje się w polu między dwoma okręgami. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do tego, aby znajdujący się na zawnątrz gracze przewrócili wieżę piłką. Ten gracz który przewróci wieżę ,zostaje nowym strażnikiem.
Zabawa podczas, której dzieci, a także dorośli świetnie się bawią to puszczanie latawca. Możemy go kupić albo wykonać sami a frajda z zabawy z pewnością będzie wielka. Możemy urządzić konkurs na to, który latawiec poszybuje najwyżej, lub, który najdłużej utrzyma się w powierzu. Potrzebny będzie tylko wiatr i dużo sił na zabawę.
1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.