Ekorodzice

Czy warto uczyć dzieci języka hiszpańskiego?

Autor: Redakcja Ekorodzice.pl 2011.09.12, 13:35
EKORODZICE.PL: No tak. Ale ten chłopczyk już mówił, więc mógł zapytać. A dwulatki, które zaczynają dopiero mówić. Co one wyniosą z takich zajęć?

Teresa: Dzieci, które jeszcze nie mówią, mogą pokazywać rzeczy, o których rozmawiamy, mogą wykonywać gesty i ruchy w rytmie piosenki. Nie zapominajmy, że każde dziecko uczy się od urodzenia aż do momentu, kiedy zaczyna mówić. Czyli przez rok, półtorej albo i dwa lata uczy się, ale jeszcze nie mówi – to tzw. okres ciszy. Pamiętam, jak kiedyś do mojego rocznego synka powiedziałam, że teraz muszę iść wyciągnąć rzeczy ze zmywarki. Nim się zdążyłam obejrzeć – i ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu (przecież jeszcze nie mówił!) – on już stał przy urządzeniu. Czyli już rozumiał to słowo. Tak samo działa mechanizm w przypadku języków obcych.


EKORODZICE.PL: A jak to wygląda w praktyce? W rezultacie nie powstaje z tego taki miks językowy? Maluchom nie mieszają się języki?

Teresa: Na ogół dzieci dwujęzyczne do drugiego, trzeciego roku życia mieszają języki. Czasem – ale już znacznie rzadziej – zdarza się, że do czwartego. Potem jednak wszystko się normalizuje. W przypadku dzieci, które biorą udział na zajęciach raz lub dwa razy w tygodniu nie ma się, czego obawiać. Zdarza się owszem, że dzieciom czasem szybciej przychodzi do głowy obcy odpowiednik, ale to wszystko.  


EKORODZICE.PL: Czyli nie taki język obcy straszny…

Teresa: Naprawdę można poznawać język w sposób łatwy i radosny, a jednocześnie uczyć dzieci otwartości do innych kultur. Dzieci to istoty bardzo ciekawe świata, dlatego warto to wykorzystać. Na zajęciach tańczymy, śpiewamy, biegamy, malujemy. Naszym głównym celem jest zabawa, a nauka języka jest przyjemnym skutkiem ubocznym. 


EKORODZICE.PL: A jednak rodzice się boją, że dziecko „nie uniesie” drugiego języka.

Teresa: Myślę, że to wynika z naszych dorosłych doświadczeń. Osobom starszym nauka języka nie przychodzi w tak łatwy i naturalny sposób jak dzieciom. Poza tym praca z dziećmi wymaga elastyczności. Trzeba umieć dostosować plan i szybko coś zmienić. Najgorsza jest presja. Należy przyglądać się dziecku i obserwować, jak się czuje i czy nie jest zmęczone. Jeśli dziecko w poniedziałek chodzi na basen, we wtorek na balet, w środę na tenisa, w czwartek na rytmikę, a w piątek uczy się języka obcego, to owszem – może dojść do przeciążenia.


EKORODZICE.PL: Trzeba mierzyć siły na zamiary.

Teresa: O to chodzi. Każde dziecko rozwija się w innym tempie, ale też każde dziecko chce odkrywać świat. Korzyści z nauki języka jest tak wiele, jak chociażby większy zasób słownictwa i inny sposób wypowiadania się, że szkoda ich pozbawiać dziecka. Poza tym nauka języka obcego powoduje, że dzieci chcą dokładniej określać otaczający ich świat – nie wystarcza im, że dowiedzą jak jest po hiszpańsku „kwiatek”, chcą też wiedzieć jak jest „stokrotka”.


EKORODZICE.PL: A nie lepiej żeby dowiedziały się najpierw jak jest po angielsku „kwiatek”?

Teresa: Angielski jest dziś standardowo uczony w przedszkolach i szkołach. Dlatego też warto zainwestować w drugi język. A trzeba pamiętać, że jedna trzecia świata mówi po hiszpańsku. Poza tym jest to język łatwy do nauczenia. Ma tę przewagę nad angielskim, że jest łatwiejszy, jeśli chodzi o czytanie i pisanie. Jednak to dotyczy oczywiście  starszych dzieci. Do 6-8 roku życia skupiamy się na języku mówionym. 






Teresa
García uczy hiszpańskiego od 15 lat, w tym od 9 w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Bardzo lubi pracę z dziećmi, a prywatnie jest mamą dwóch uroczych chłopczyków.


Naprawdę można poznawać język i kulturę w sposób łatwy i radosny, a  przecież nam rodzicom właśnie o to chodzi: żeby dzieci się uczyły poprzez zabawę i kojarzyły naukę z rozrywką. 






Przeczytaj także:

Co warto wiedzieć o ADHD u dzieci?

Co warto wiedzieć o ADHD u dzieci?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej (zespół hiperkinetyczny), jest problemem coraz częściej diagnozowanym u dzieci, nawet tych najmłodszych. Nie oznacza to jednak, że jest rodzajem choroby - wręcz przeciwnie, ADHD nie jest klasyfikowane... więcej »
Masaż Shantala dla niemowląt i małych dzieci

Masaż Shantala dla niemowląt i małych dzieci

Masaż Shantala dla niemowląt i małych dzieci to tradycyjny masaż indyjski, posiadający tysiącletnią tradycję. Według ajurwedy praktykuje się go od 28 dnia po narodzinach do około 2 roku życia i tradycyjnie jest przekazywane rodzicom przez... więcej »
Bezpieczne buty Bartek dla dzieci

Bezpieczne buty Bartek dla dzieci

Bezpieczeństwo dzieci podczas chodzenia i biegania to priorytet każdego rodzica. Wraz z rozwojem dziecka i jego aktywnością fizyczną pojawia się potrzeba zakupu odpowiedniego obuwia. Buty dla dzieci powinny być nie tylko wygodne, ale przede wszystkim... więcej »
Pierwsza pomoc przy stłuczeniach u dziecka

Pierwsza pomoc przy stłuczeniach u dziecka

Aktywność fizyczna, będąca niezwykle istotnym elementem wspomagającym optymalny rozwój dziecka, często wiąże się z różnego rodzaju upadkami, stłuczeniami i obiciami. Jest to naturalne w sporcie i nie powinno wpływać na rezygnację... więcej »
Wszystko o naturalnych placach zabaw

Wszystko o naturalnych placach zabaw

– Dawniej, gdy brakowało zabawek, dzieci same wymyślały różnego rodzaju gry, rysowały piaskiem, tworzyły szałasy, wspinały się na drzewa. Chcieliśmy stworzyć takie miejsce, w którym dzieci mają coś do powiedzenia, które nie jest... więcej »


Komentarzy: 3
{opis}
19.09.2011 16:00 - mama_stasia
Chyba nadal w umysłach rodziców tkwi przekonanie, że nauka języka obcego od małego to katorga dla dziecka. Dobrze, że poruszyliście ten temat. Przecież nauka poprzez zabawę to frajda dla takiego malucha.
{opis}
19.09.2011 13:37 - dociekliwa
Ja odpuściłabym naukę języka „od kołyski”. Najpierw niech dzieciaki poznają dobrze ojczysty język, a dopiero później uczą się innych. Bajki po hiszpańsku? Wymysł pedagogów i filologów...

Quizy

1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.

 

 

Zobacz wszystkie »