Ekorodzice

Zabawy terapeutyczne dla dzieci od 3-go roku życia

Autor: Marzena Szymańska 2010.11.19, 08:26
Wspólna zabawa przybliża, daje poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia, otwiera dzieci na rodziców i odwrotnie. Zabawy, które proponuję sama wykorzystywałam do pracy z dziećmi. Prezentowane przez mnie ćwiczenia terapeutyczne przeznaczone są dla dzieci od 3 roku życia. Są bardzo proste i dają sporo radości.


DALSZY CIĄG HISTORII

fot. www.sxc.hu

Dziecko otrzymuję  zestaw sześciu wyciętych z gazet ilustracji. Każda jest inna, mogą przedstawiać np.: drogę, królika, być dopasowane  do aktualnej pory roku. Z  pośród wszystkich ilustracji dziecko wybiera jedną, tę która najbardziej mu się spodobała. Rodzic również wybiera jedną ilustrację. Następnie każdy nakleja ją w wybranym miejscu na kartce bloku rysunkowego (rozmiar A3). Zadanie polega na  dorysowaniu lub domalowaniu dalszego ciągu  historii do przyklejonego obrazka.


PRZYBORY
: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Można stworzyć swój własny  zestaw przyborów, odpowiednich do wieku i możliwości dziecka. Ważne, aby dziecko miało kilka propozycji, z których musi wybrać jedną np: flamastry i kredki. W ten sposób uczymy już od najmłodszego podejmowania decyzji. Rodzic wybiera swój zestaw.

Po wykonaniu pracy rozmawiamy z dzieckiem na jej temat:
  • Co przedstawiło na kartce?
  • O czym jest ta historia?
  • Rodzic również opowiada dziecku o swojej pracy.



CO CZUJESZ KIEDY JESZ BANANA, OGÓRKA, BRZOSKWINIE, POMIDORA

fot. www.sxc.hu

Dziecko otrzymuję arkusz bloku rysunkowego (format A3). Następnie dostaje do jedzenia kawałek banana, po zjedzeniu prosimy, aby namalował lub narysował na otrzymanej kartce taki smak jaki odczuwał w chwili jedzenia (np: smak słodki, gorzki, kwaśny). Zadanie powtarzamy do momentu wyczerpania wszystkich  warzyw i owoców. Rodzic przyłącza się do zabawy.



PRZYBORY: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Dziecko wybiera jeden zestaw przyborów (rodzic swój).

  • Na każdy kawałek warzywa i owocu dziecko dostaje oddzielną kartkę.
  • Rozmawiamy z dzieckiem o tym, co przedstawiło na kartce.
  • W tej zabawie rodzic sam decyduje jaki zestaw warzyw/ owoców przygotuje dla dziecka. Mogą być również dwa zestawy, rodzic przygotowuje  jeden dla dziecka, a dziecko drugi dla rodzica.



SKOJARZENIA ZWIĄZANE Z MUZYKĄ

fot. www.sxc.hu

Do tej zabawy używamy muzyki klasycznej (radosnej). Wybieramy jeden utwór. Dziecko otrzymuję arkusz bloku rysunkowego (format A3). Mówimy, że za chwilę usłyszy muzykę. Prosimy, aby usiadło wygodnie, zamknęło oczy i wsłuchało się w nią. Rodzic bierze udział w zabawie. Kiedy muzyka cichnie na kartce malujemy lub rysujemy, z czym nam się kojarzy ta muzyka.



PRZYBORY: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Tak jak poprzednio, dziecko wybiera tylko jeden zestaw (rodzic swój).

  • Po wykonaniu pracy rozmawiamy z dzieckiem o jego i naszych skojarzeniach.



JESIENNE BARWY

Zabawa składa się z dwóch części:

fot. www.sxc.hu
I CZĘŚĆ: Zaczyna się na zewnątrz. Zabieramy dziecko na spacer prosząc, aby uważnie obserwowało otaczającą przyrodę, świat. Na spacerze zbieramy również liście, które spadły z drzew.

II CZĘŚĆ: Po powrocie do domu rozwijamy na podłodze duży rulon papieru. Wspólnie z dzieckiem naklejamy na nim w dowolnych miejscach nazbierane liście. Wspólnie z dzieckiem domalowujemy do liści palcami rąk (metoda finger painting) lub nóg elementy podpatrzonej przez dzieci i przez nas przyrody.


PRZYBORY: farby plakatowe
Po wykonaniu pracy  rozmawiamy z dzieckiem na jej temat.

Wskazówki:
  1. Rodzice/rodzic muszą brać czynny udział w zabawie.

  2. Nie pouczamy, nie poprawiamy ani nie ingerujemy w twórczość dziecka. Każdy sam wykonuje swoją pracę.

  3. Atmosfera bezpieczeństwa, zrozumienia, wesoła.

  4. Jeśli boimy się, że dziecko zabrudzi podczas zabawy meble, dywan, zabezpieczamy je przed zabawą folią.

  5. Zawsze rozmawiamy z dzieckiem o tym, co namalowało/narysowało oraz o uczuciach temu towarzyszących.

  6. Zawsze staramy się, aby format arkuszu papieru był duży. W ten sposób nie ograniczamy dziecka.

  7. Pytamy się dziecka, co w zabawie mu się najbardziej podobało.

  8. Zawsze  wszystkie prace  podpisujemy i wieszamy w widocznym miejscu.
Dzięki tym zabawom rozwijamy wyobraźnię oraz kreatywność dziecka. Dowiadujemy się o jego zainteresowaniach, poglądach, potrzebach, problemach, co lubi, a czego nie. Dziecko dowiaduje się również więcej o nas.


Chcesz dowiedzieć się więcej o metodach terapeutycznych? Koniecznie przeczytaj Arteterapia – terapia poprzez sztuki plastyczne.



O autorce artykułu:


Marzena Szymańska – z wykształcenia pedagog oraz animator społeczno-kulturowy. Autorka akcji plastycznych oraz programów kulturalnych:-)


Tagi: dla   dzieci   terapeutyczne   zabawy   zabawy  

Przeczytaj także:

Fontanna di Trevi

Fontanna di Trevi

W Rzymie jest fontanna, do której wrzuca się pieniążek, aby na pewno tam wrócić. My możemy się zabawić we wrzucanie miedziaków do szklanki z wodą. Na dnie naczynia umieszczamy dziesięciogroszówkę. Osoba, której uda się tak wrzucić... więcej »
Czas na pranie

Czas na pranie

W tej zabawie liczyć się będzie spryt i refleks. Dwoje dzieci siada na krzesłach naprzeciwko siebie tak, by stykały się kolanami. Następnie każdy maluch dostaje po kilkanaście klamerek do bielizny, które kładzie po prawej stronie krzesła.... więcej »
Głośniej - ciszej

Głośniej - ciszej

Zabawa oparta jest na zasadzie ciepło/zimno. Dzieci dzielimy na grupy. Każda drużyna ustala sobie, jaką piosenkę będzie śpiewała. Musi to być piosenka znana całej grupie. Z każdej drużyny zawiązujemy kolejno oczy jednemu zawodnikowi i rzucamy... więcej »
Lepienie z plasteliny – zabawy dla początkujacych

Lepienie z plasteliny – zabawy dla początkujacych

Czy plastelina jest potrzebna naszym maluchom? Jak wykorzystać jej zalety do pobudzania dziecięcej wyobraźni? W jaki sposób lepienie i ugniatanie wpływa na rozwój dziecka? – wszystkim ekorodzicom podpowiada Aleksandra Kus – rzeźbiarka... więcej »
Zabawy z plasteliną dla małych dzieci – część III

Zabawy z plasteliną dla małych dzieci – część III

Gdy nasz szkrab nauczył się już robić kuleczki i przyklejać placuszki, na pewno zechce zobaczyć coś innego. Pokażmy mu nową sztuczkę. Z kawałka plasteliny zróbmy rulonik – wałeczek. Ulepmy go tak, aby dziecko dokładnie widziało,... więcej »


Quizy

1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.

 

 

Zobacz wszystkie »