Ekorodzice

Wodorosty w diecie dzieci

Autor: Joanna Mendecka 2010.04.02, 13:58
fot. www.thesuperfoodco.co.uk

Wodorosty są świetnym dodatkiem do diety i zastrzykiem witaminowo - minerałowym zwłaszcza dla niejadków i wegetarian. Dzieciom można je już wprowadzić bezpiecznie po 10. miesiącu życia, a właściwie w momencie, kiedy dziecko dostaje mleko matki mniej niż 3 razy na dobę.

Spirulina to algi, które są naturalnym koncentratem ważnych dla życia:

- związków mineralnych (zwłaszcza dobrze przyswajalnego wapnia, żelaza i jodu),
- pierwiastków śladowych (m.in. cynku, krzemu, manganu),
- witamin (naturalnej B12, C, E, K),
- enzymów,
- innych związków witalnych.

Poza tym są szczególnie cennym nośnikiem witalizującej energii światła - biofotonów.

Spirulina nazywana jest "mlekiem Matki Ziemi" z uwagi na niezwykle wysokie stężenie bardzo rzadkiego kwasu gammalinolenowego, będącego ważnym składnikiem kobiecego pokarmu. Mówi się również o niej "zielone mięso", ponieważ zawiera niespotykanie wysoki udziału wysokowartościowego białka (60% to blisko trzykrotnie więcej od zawartości białka w mięsie).


Jakie jest więc działanie spiruliny?

  • Uzupełnia dietę w białko, a więc wspiera rozwój fizyczny, psychiczny oraz odporność na choroby zakaźne.
  • Niweluje zakwaszenie organizmu i przywraca równowagę kwasowo-zasadową (szczególnie ważne w przypadku zakatarzonych dzieci).
  • Zawiera wiele czynnych związków niezbędnych do wzrostu i regeneracji komórek (dlatego zwykle podaje się ją wieczorem).
  • Zawiera prawie kompletny zestaw witamin, co cenią sobie zwłaszcza matki niejadków lub dzieci, które akurat ząbkują i odmawiają jedzenia przez kilka dni.
  • Ma działanie odtruwające organizm z metali ciężkich, które odkładają się w organizmie dzieci w związku z dużym zanieczyszczeniem środowiska, oraz oczyszczające ze zbędnych produktów przemiany materii.
  • Wspomaga pracę serca, przyśpiesza gojenie ran i wrzodów.
  • Pobudza mechanizmy naprawcze DNA (profilaktyka nowotworów).

Jaka spirulina i ile?

Najlepsza jest spirulina, która nazywa się suplementem diety (nie dodatkiem żywnościowym), ponieważ preparaty o statusie suplementów są szczegółowo badane. Dla dzieci nadaje się spirulina hawajska - w postaci tabletek lub kapsułek. Zwykle tabletka to 500 mg, a więc dzieciom podajemy pół tabletki co drugi dzień wieczorem. Należy ją roztłuc, posypać kolację i wymieszać.


Poza spiruliną warto używać glony wakame, kombu lub nori. Są one odpowiednie dla dzieci i jak najbardziej wskazane dla dorosłych. Mają postać suszonych liści - niektóre z nich trzeba namoczyć przed gotowaniem.


Spożywanie glonów poprawia samopoczucie, ma korzystny wpływ na układ hormonalny i nerwowy, pomaga usuwać z organizmu toksyny. Każda odmiana glonów zawiera zrównoważone proporcje protein oraz aminokwasów, koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poza tym glony dostarczają nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza omega-3, które znacząco wpływają na podniesienie odporności u dzieci. Oczywiście, zawierają witaminy i pierwiastki śladowe, dzięki czemu wzmacniają oraz tonizują organizm.


Jak je stosujemy?

Łamiemy kawałek glona (max 1 cm) i wrzucamy do garnuszka/rondelka z gotującą się wodą. Do tego dodajemy to, co akurat zamierzamy gotować - kaszę, warzywa, przyprawy. Przed podaniem małemu dziecku glona wyjmujemy i miksujemy jedzonko, a później już zostawiamy. Ważne jest, żeby nie dodać za dużo glona, gdyż potrawa będzie miała smak ryby. Dzieciom gotujmy posiłki z glonem co drugi dzień lub kiedy nam się przypomni. Sobie możemy dorzucać glona przy każdym gotowaniu - tak samo mały kawałek.


Źródło: www.mamowanie.pl

Tagi: algi   wodorosty  

Przeczytaj także:

BABY-LED WEANING (BLW) w praktyce

BABY-LED WEANING (BLW) w praktyce

Poza książkową wiedzą i opiniami specjalistów liczy się także praktyka, która często jest dużo ważniejsza niż sterta suchych faktów . Dziś postawimy na doświadczenie – oddamy głos mamom na co dzień stosującym baby-led weaning (BLW)...... więcej »
Kisiel domowej roboty

Kisiel domowej roboty

Kisiel domowej roboty ma wiele zalet. Można go przygotować w kilka minut, ma niepowtarzalny smak, a dzieci uwielbiają szukać w nim całych kawałków owoców! Poznajcie przepis stary jak świat, o którym przypomniała nam użytkowniczka maciejka.... więcej »
Nawyki żywieniowe u dzieci a budowanie odporności

Nawyki żywieniowe u dzieci a budowanie odporności

Dlaczego zdrowe żywienie jest tak ważne? To proste! Od tego: co jemy, jak jemy oraz na ile sprawnie funkcjonuje nasz układ trawienny – zależy ok. 80-90% naszego dobrego zdrowia. Pożywienie, które zjadamy, buduje nasze ciało oraz wpływa... więcej »
Zboża w diecie dziecka – teoria i praktyka

Zboża w diecie dziecka – teoria i praktyka

Silne i zdrowe dziecko potrzebuje zjadać około pięciu pełnowartościowych oraz zrównoważonych posiłków dziennie. Podstawą zdrowej codziennej diety powinny być produkty zbożowe z pełnego przemiału (ok. 40-50%). Zawierają one niezbędne... więcej »
Rola witaminy D w żywieniu dzieci

Rola witaminy D w żywieniu dzieci

Suplementacja witaminy D dzieciom budzi kontrowersje od lat. W naszej strefie klimatycznej ze względu na niskie nasłonecznienie nasze organizmy mają problem z wytworzeniem dostatecznej dla zdrowia ilość tej witaminy. Często sięgamy po suplementy.... więcej »


Quizy

1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.

 

 

Zobacz wszystkie »