Ekorodzice

Dzieci z zespołem Aspergera

Autor: Magdalena Knedler-Zając 2010.03.22, 19:01

fot. www.sxc.hu
Ukryte przed światem w twardej i trudnej do rozbicia skorupie. Odseparowane od rówieśników żyją we własnej samotni. Nie potrafią rozpoznawać emocji, nawiązywać przyjaźni ani komunikować się z otoczeniem. Świat widziany oczami dziecka z zespołem Aspergera często jest niezrozumiały.


Outsiderzy mimo woli

Dzieci z zespołem Aspergera posiadają zazwyczaj niewielkie umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem. Mają problem z odczytywaniem intencji innych ludzi. Cechuje ich mała towarzyskość. Niekiedy zdarza się, że są oziębłe, skupione na sobie, nienaturalne czy ekscentryczne. Ponadto mają trudności ze stworzeniem więzi z rówieśnikami, nie potrafią wejść z nimi w bliższe relacje. A ich naiwność może stać się powodem wyszydzania i ataków kolegów. Dzieci z zespołem Aspergera najczęściej są samotne, jednak różnie radzą sobie z tą izolacją. Niektóre ją akceptują (niekiedy nawet pożądają), inne nie potrafią się z nią pogodzić. Dzieci te często skupiają się na detalach i nie postrzegają danej sytuacji jako całości - na przykład odpowiadają komuś na zadane pytanie, nie zauważając przy tym drwiących wyrazów twarzy czy też przedrzeźniających gestów.


Język językowi nierówny

Język, którym posługują się dzieci z zespołem Aspergera, posiada swoiste właściwości.
Najważniejsze cechy języka i mowy to:
  • wysoce sformalizowane słownictwo;
  • precyzyjne nazewnictwo;
  • wypowiedzi nienaturalne, przypominające encyklopedyczne definicje;
  • brak wyrazów i zwrotów nacechowanych emocjonalnie, czyli metafor, epitetów czy porównań, jak np. "pokarm dla duszy", "czuję się, jak zbity pies", "jestem śmiertelnie zmęczona";
  • sposób mówienia jest powolny, monotonny, przesadnie głośny lub zbyt szybki;
  • brak "melodyki" wypowiedzi.

Prawidłowy rozwój mowy i używanie języka zgodnie z regułami gramatycznymi to cecha odróżniająca dzieci z zespołem Aspergera od dzieci autystycznych. Należy jednak pamiętać, że dzieci te rozumieją mowę innych dosłownie i najpewniej czują się wtedy, kiedy jest ona prosta, precyzyjna i jednoznaczna. Natomiast wypowiedzi metaforyczne mogą budzić w nich gniew, irytację, niepokój czy też agresję.


Nadawanie na innych falach

Nawet jeżeli dziecko z zespołem Aspergera wykazuje się znajomością bardzo bogatego słownictwa, nie należy w każdym przypadku spodziewać się, że umiejętność rozumienia wypowiedzi jest również na wysokim poziomie. Potrafi ono mówić długo i dużo na interesujący je temat, nie rozpoznając jednocześnie, że słuchający jest znudzony albo nie ma ochoty na pogawędkę. Ma to związek z brakiem umiejętności odczytywania cudzych myśli i intencji, czyli z tzw. ślepotą umysłową. Dziecko z zespołem Aspergera bardziej informuje niż prowadzi dyskusję, co jeszcze dosadniej podkreśla mimika i język ciała. Dziecko nie patrzy na rozmówcę, tylko "wlepia w niego oczy" bądź też przeciwnie - unika jego wzroku. Poza tym może ono zadawać pytania, które nie są związane z określoną sytuacją, a niekiedy wręcz zupełnie odbiegają od wydarzeń rozgrywających się w danej chwili. Skoncentrowane na jakimś temacie często zadaje wciąż te same pytania i domaga się na nie odpowiedzi - może wielokrotnie słuchać tych samych wyjaśnień dotyczących interesującego zagadnienia. Dzieci z zespołem Aspergera łatwo przyswajają sobie pewne słowa, zwłaszcza trudne i obco brzmiące, by potem używać ich w różnych sytuacjach, nie zawsze we właściwym kontekście.


Rozmowy, wiersze, filmy,
czyli jak pracować z dzieckiem

  1. Zachęcaj dziecko do rozmowy, wymiany zdań i poglądów, zadawaj pytania i oczekuj odpowiedzi. Najlepiej, aby nasza pociecha nie miała tylko jednego rozmówcy, ale kilku, dzięki czemu będzie umiała dyskutować z różnymi ludźmi na różne tematy.

  2. Zadbaj o jego poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Należy wyrobić w dziecku nawyk komunikacyjny, który nie będzie odbierany jako przymus. Nie jest to zadanie łatwe i wymaga dużej konsekwencji od rodzica, ale efekty z pewnością ułatwią życie nie tylko dziecku, ale i jego opiekunom.

  3. Rozwijaj jego zdolności do interpretacji poezji oraz innych tekstów literackich (nasyconych licznymi środkami stylistycznymi, skomplikowanych pod względem językowym i kompozycyjnym), by wyjść poza mur dosłowności.

  4. Urządzaj dyskusyjne wieczorki filmowe. Film jako sztuka wizualno-narracyjna wymaga od widza interpretacji wielowymiarowej - na poziomie tekstu, obrazu i dźwięku. Dzieło filmowe zakłada odbiór wszystkich tych elementów jednocześnie. Ważna jest również w tym przypadku gra aktorska, na którą składa się operowanie słowem oraz mowa ciała. Analiza i interpretacja filmu mogą być dla dziecka ciekawym wyzwaniem.

Należy pamiętać o tym, że zaburzenia mowy na tle zespołu Aspergera mogą przybierać rozmaite formy. Zaprezentowane tutaj problemy to zjawiska wybrane i najczęściej powtarzające się. Warto podkreślić, iż osoby z zespołem Aspergera bardzo często wykazują wyjątkowe zdolności w jakiejś dziedzinie.

Źródło: Na podstawie własnych badań oraz T. Attwood "Zespół Aspergera"; M. Biedasiewicz, A. Maciarz "Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera"; U. Frith "Autyzm i zespół Aspergera"

Przeczytaj także:

Pierwsze dni w szkole – jak wspierać dziecko?

Pierwsze dni w szkole – jak wspierać dziecko?

Dla dzieci, które pierwszy raz idą do szkoły najważniejszy nie jest strach przed szkołą, ale oddzielenie ich od domu i rodziców. Boją się nieznanego, boją się jak zareagują inne dzieci, boją się jaka będzie nauczycielka – pani,... więcej »
Wspólne spanie w czterech aktach

Wspólne spanie w czterech aktach

Pierwsza noc po porodzie. Szpital. M: O matko, przecież ja nie mogę ciągle wstawać i wyciągać go z tej cholernej mydelniczki! Przecież miałam się oszczędzać, boli mnie wszystko! Wezmę go do łóżka... P: Pani nie wolno spać z dzieckiem!... więcej »
Moje dziecko lubi nianię

Moje dziecko lubi nianię

Pieniądze ważniejsze od dziecka, nieoczekiwana absencja w pracy, drobne kradzieże. Na te wszystkie problemy możesz napotkać wynajmując niesprawdzoną opiekunkę do dziecka z ogłoszenia. Jednak dobra niania to skarb zarówno dla dorosłego jak... więcej »
Przemoc wobec dzieci STOP

Przemoc wobec dzieci STOP

Rodzice najczęściej mają dobre intencje. Jeszcze przed narodzinami malucha zaczynają snuć plany na kogo wyrośnie ich dziecko. Są zgodni, że ma być szczęśliwe, uczciwe, odważne i asertywne. Potem szybko uczą się, że w kryzysowych... więcej »
Przedszkole w zgodzie z Naturą

Przedszkole w zgodzie z Naturą

Miasto kusi nas nowoczesnymi technologiami i szerokim wachlarzem możliwości. Zapewnia wygodę związaną z dostępnością środków komunikacyjnych, bogactwo instytucji oświatowych, przodujących w rankingach wyników szkolnych oraz niezliczoną... więcej »


Komentarzy: 3
{opis}
30.04.2012 17:53 - daszka
Mój synek funkcjonuje na pograniczu zespołu aspergera. Można pokonać dysfunkcje, ale potrzebna jest ciężka praca z dzieckiem.
{opis}
07.06.2010 15:31 - ksena
Zaczęliśmy urządzać wieczorki filmowe mój synek jest zachwycony!
{opis}
20.04.2010 17:40 - madzin
Ciekawy artykuł.

Najnowsze na blogach

Absolwentka filologii polskiej, Podyplomowych Studiów Logopedycznych oraz Podyplomowych Studiów Komunikowania i Kreowania Wizerunku Publicznego na Uniwersytecie Wrocławskim, a także Logopedii medialnej dla logopedów na Wyższej Szkole Komunikowania i Mediów Społecznych w Warszawie. Studia podyplomowe z zakresu logopedii ogólnej ukończyła z wyróżnieniem, a swoją pracę dyplomową poświęciła zaburzeniom mowy na tle Zespołu Aspergera. Od kilku lat prowadzi we Wrocławiu prywatny gabinet logopedyczny Bona Lingua. Doświadczenie w zakresie umiejętności językowych zdobyła jako redaktor oraz korektor podczas współpracy z portalem finansowym IPO.pl, Polonijnym Portalem Internetowym Pagepl.com oraz podczas pracy w Dziale Współpracy i Rozwoju wrocławskiego Centrum Wspierania Projektów Europejskich.

Kilka słów o sobie:
W pracy z dziećmi kładę szczególny nacisk na szybkie rozwiązywanie problemów związanych z wadami wymowy lub zaburzeniami rozwoju mowy oraz na poszerzanie słownictwa i umiejętności posługiwania się zdaniami złożonymi. W pracy z dorosłymi natomiast istotne są indywidualne potrzeby klienta związane z jego zawodem (obecnym lub przyszłym) bądź też problemy komunikacyjne wynikające z różnorodnych nieprawidłowości artykulacyjnych. Do moich szczególnych zainteresowań należą zjawiska związane z dykcją, emisją głosu oraz szeroko pojętą logopedią artystyczną/medialną. Zajmuję się pomocą osobom pracującym głosem - dziennikarzom, aktorom, nauczycielom, prawnikom, księżom, specjalistom od wizerunku lub marketingu, trenerom biznesowym/szkoleniowcom. Prywatnie zaczytuję się powieściami Terry'ego Pratchetta oraz Jane Austen.


Kontakt:

Gabinet Logopedyczny Bona Lingua
ul. Czarnieckiego 60/5
53-627 Wrocław 

Zobacz wszystkie »

Quizy

1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.

 

 

Zobacz wszystkie »