Ekorodzice

Jak wygląda prawidłowa mikroflora jelitowa?

Autor: Artykuł rekomendacyjny 2016.11.04, 13:33

Czy wiecie, że aż 70% naszego układu odpornościowego mieści się w jelitach? Tak to właśnie one są odpowiedzialne za naszą skłonność do infekcji. Warto więc o nie zadbać w pierwszej kolejności! Jak to zrobić? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Flora bakteryjna, a odporność

W naszym ciele mieszka około bilion mikroorganizmów , a największa ich liczba znajduje się w jelicie cienkim, grubym i odbytnicy. Rozwój mikroflory bakteryjnej rozpoczyna się po urodzeniu. Układ odpornościowy powstaje już w okresie prenatalnym – dziecko wraz z mlekiem matki otrzymuje przeciwciała. Następnie wraz z procesem dojrzewania, organizm uczy się wytwarzać własne antygeny, których duża część znajduje się właśnie w układzie pokarmowym. W jelitach mieście się prawie 2 kg pożądanych dla człowieka bakterii (m. in. Lactobacillus i Bifidobacterium). Niestety wiele z nich jest niszczonych, co doprowadza do zaburzeń mikroflory jelit.


Przyczyny zaburzeń mikloflory jelit

Z zaburzeniami mikloflory jelitowej mamy do czynienia, gdy dojdzie do wyjałowienia narządu z pożądanych bakterii Lactobacillus lub nadmiernego rozrostu bakterii. Dochodzi do niego w wyniku zażywania antybiotyków, spożywania złej żywności, braku ruchu czy toksyn wchłanianych przez nasze ciało w kosmetykach i zanieczyszczonym powietrzu.  Właśnie w takim momencie najczęściej dochodzi do infekcji wirusowych, bakteryjnych w obrębie przewodu pokarmowego, ale również w obszarach błon śluzowych i dróg oddechowych. Chory skarży się  często na: biegunki lub zaparcia, bóle brzucha, wzdęcia, zgagę, utratę wagi, wymioty i nudności.


5 sposobów jak radzić sobie z problemami jelitowymi:

  • Rada 1: Woda zdrowia doda

Ważne, aby odpowiednio nawadniać organizm. Polecamy pić dużo płynów, aby nie odwodnić organizmu. Najlepsza będzie woda niegazowana lub kranówka przefiltrowana przez filtr węglowy

  • Rada 2: Sposób przygotowania posiłków jest ważny 

Należy ograniczyć spożywanie potraw smażonych. Starajmy się w tym okresie szczególnie zwracać na to co jemy i spożywać dużo gotowanych warzyw. W przypadku ostrych biegunek wskazane jest jedzenie sucharków i potraw lekkostrawnych. 
  • Rada 3: Odpowiednia dieta to podstawa
W trakcie infekcji. Nie należy spożywać  warzyw wzdymających. Do grupy takich warzyw należą m.in.: kalafior, nasiona bobu, grochu, fasoli, soi,  brokuły, świeże ogórki, kapusta

  • Rada 4: Cukier nie krzepi

Nadmiar cukru wywiera silny negatywny efekt na funkcjonowanie mózgu, powoduje senność i drastyczny spadek naszej zdolności oceny i zapamiętywania, ale również jest szkodliwy podczas trwania infekcji jelitowej. Należy go unikać , ponieważ szczególnie w procesie fermentacji może wzmagać biegunkę, a także uczucie wzdęcia, przelewania w jelitach.

  • Rada 5: Profilaktyka jest najważniejsza

W okresie największej zapadalności na infekcje, czyli od marca do września. Polecamy przyjmować profilaktycznie aktywne szczepy bakterii. Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne, które podane w odpowiedniej ilości korzystnie wpływają na nasz stan zdrowia. Bakterie probiotyczne wytwarzając kwas mlekowy, nadtlenek wodoru i białka zwane bakteriocynami, potrafią zwalczać szkodliwe bakterie. Pałeczki kwasu mlekowego odgrywają istotną rolę w procesie trawienia pokarmu. Zwiększają biodostępność białek, tłuszczów oraz niektórych składników mineralnych: wapnia, miedzi, żelaza, cynku, manganu. Syntezują także witaminy z grupy oraz pozytywnie wpływają na cholesterol. Preparaty probiotyczne mają oczywiście znaczenie w odpowiedzi immunologicznej organizmu.



Przeczytaj także:

Jak zadbać o urozmaicony jadłospis maluszka, włączając do jego diety kleiki i kaszki?

Jak zadbać o urozmaicony jadłospis maluszka, włączając do jego diety kleiki i kaszki?

Zgodnie ze schematem żywienia niemowląt, rozszerzanie diety dziecka można rozpocząć, kiedy maluszek zdobędzie umiejętności niezbędne do spożywania pokarmów innych niż mleko, po 4. – 6. miesiącu życia. Wtedy w menu pociechy mogą pojawić... więcej »
Jak wybrać dobry materac do spania i codziennie budzić się wypoczętym?

Jak wybrać dobry materac do spania i codziennie budzić się wypoczętym?

W ciągu całego życia przesypiamy średnio 20 lat. Każdego dnia spędzamy w łóżku od 6 do 8 h dziennie. A od dobrej jakości nocnego odpoczynku zależy nasz cały dzień. Kiedy budzimy się z bólami pleców, zdrętwiałymi kończynami, czy bólem... więcej »
Uwaga na parabeny w kosmetykach i żywności!

Uwaga na parabeny w kosmetykach i żywności!

Parabeny to ciała stałe, o wyglądzie drobnych, bezzapachowych i bezbarwnych kryształków. Pod tą łatwo wpadającą w ucho nazwą, skrywają się estry kwasu parahydroksybenzoesowego (PHB), które prowadzą do podrażnień skóry. Przypuszcza się... więcej »
Złamanie łokcia u dziecka – częsty uraz naszych pociech

Złamanie łokcia u dziecka – częsty uraz naszych pociech

Staw łokciowy jest skomplikowaną strukturą, w której skład wchodzą trzy różne połączenia stawowe: ramienno-łokciowy, ramienno-promieniowy oraz promieniowo-łokciowy bliższy [1]. Dzięki temu łokieć może się nie tylko zginać, ale również... więcej »
5 powodów dlaczego warto stosować dietę roślinną

5 powodów dlaczego warto stosować dietę roślinną

Niższa masa ciała, ładniejsza cera, mniejsze ryzyko zachorowania na nowotwory, cukrzycę i choroby serca, to według naukowców, tylko niektóre zalety codziennej diety w całości opartej o produkty pochodzenia roślinnego. Dlaczego jeszcze warto... więcej »


Quizy

1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.

 

 

Zobacz wszystkie »